Beata i Jacek Staniszewscy - inicjatorzy powstania warszawskiej Akademii - w sierpniu 2014 roku na I Konferencji Techniki Dobrej Edukacji |
W roku szkolnym 2013/14 zaczęliśmy od jednej szkoły podstawowej, założonej w Warszawie oraz jednego gimnazjum, jednego liceum i poradni, powstałych w Gdańsku, pracujących zgodnie z wypracowanymi wspólnie założeniami. W kolejnych latach - 2014/15 i 2015/16 - uczniowie zapisani do naszych pierwszych szkół uczyli się na co dzień w tych szkołach, ale czasem też pod innymi adresami - w kilku punktach edukacji domowej, które zorganizowali aktywni rodzice lub nauczyciele. Od września 2015 roku zaczęły pracę: szkoła podstawowa w Gdańsku, szkoła podstawowa w Jarocinie oraz punkt przedszkolny w Legionowie.
Podczas I Konferencji Techniki Dobrej Edukacji wspólnie z Katarzyną Kichler (po lewej), zarządzającą wówczas Poradnią i Anną Florek (po prawej), zarządzającą gdańską Akademią |
Pierwotnie statuty i formułę Akademii Dobrej Edukacji przygotowaliśmy tak, aby umożliwić pracę bez wielu ograniczeń prawnych. Wszystkie dzieci zostawały uczniami na podstawie decyzji o edukacji domowej, co znakomicie ograniczało potrzeby prowadzenia dokumentacji. Bieżąca praca szkoły była organizowana we współpracy i pod nadzorem rodziców jako edukacja domowa. Ta formuła obowiązywała w Akademiach do grudnia 2015 roku.
Grudzień 2015 roku okazał się punktem zwrotnym. Dotychczasowe doświadczenia oraz zmiany prawne stały się przyczyną zmiany formuły naszego działania i rozwoju. Fakt, że od stycznia 2016 roku dotacja na ucznia “domowego” została obcięta o 40% rozporządzeniem wydanym w połowie grudnia, skłonił nas do przygotowania w trybie pilnym zmian w statutach i wyjścia, gdzie tylko się dało, z formuły “domowej”. Jako “domowych” zostawiliśmy jedynie uczniów faktycznie uczących się bez codziennego chodzenia do naszych Akademii.
Podjęliśmy decyzję, aby zaniechać prowadzenia punktów edukacji domowej. Pod niektórymi adresami zostało jeszcze w kolejnym roku szkolnym po kilku uczących się razem “domowo” uczniów, ale zaczęliśmy ich traktować jako po prostu pojedynczych uczniów “domowych” i przestaliśmy promować te adresy.
Od września 2016 roku, w zespole z przedszkolem, rozpoczęła swoje funkcjonowanie szkoła podstawowa w Jabłonnie. Powstała ona na bazie punktu przedszkolnego, działającego od września 2015 roku w Legionowie. Szkoły podstawowe w Warszawie i Jarocinie zostały połączone w zespoły z utworzonymi wówczas pod tymi samymi adresami gimnazjami.
W Instytucie Dobrej Edukacji przygotowaliśmy program studiów podyplomowych z edukacji spersonalizowanej, aby dzielić się swoim doświadczeniem w sposób bardziej uporządkowany. Od października 2016 roku, we współpracy z Polsko-Japońską Akademią Technik Komputerowych, nastąpiło uruchomienie tych studiów, a w kolejnym roku akademickim liczba zapisanych na nie studentów wzrosła.
Joanna Berdzik, obecnie kierująca naszymi studiami podyplomowymi, na II Konferencji Techniki Dobrej Edukacji |
Na kolejnym zakręcie znaleźliśmy się wraz ze zmianami strukturalnymi i programowymi wprowadzanymi w polskim systemie oświaty. Przygotowaliśmy, na podstawie efektów kilkumiesięcznej współpracy kadry wszystkich Akademii, kolejną, zmodyfikowaną wersję Programu Dobrej Edukacji, dostosowaną do zmian prawnych wchodzących w systemie edukacji, obowiązującą w Akademiach od roku szkolnego 2017/18.
Rozwój szkół i placówek Stowarzyszenia napotyka na bariery różnego rodzaju: prawne, lokalowe, kadrowe. Wszystkie istniejące Akademie poszukują możliwości poprawienia swoich warunków lokalowych, aby dalej się rozwijać. W Jarocinie planowane jest założenie liceum na bazie gimnazjum, w Gdańsku chcielibyśmy uruchomić przedszkole. Zaawansowane są przygotowania do zarejestrowania i uruchomienia od kolejnego roku szkolnego dwóch nowych szkół podstawowych, pracujących zgodnie z naszym Programem - w Pruszczu Gdańskim i w Koszalinie.
Przed nami w tym roku kolejne spotkania i dyskusje naszych liderów. Zastanawiamy się, w jaki sposób najlepiej się teraz swoim doświadczeniem dzielić, jak upowszechniać wypracowane przez nas standardy.