27 sierpnia 2017

Metoda

Przez kolejne lata, wielokrotnie zbieraliśmy tworzących i realizujących nasz Program Dobrej Edukacji, aby o Założeniach swojej pracy rozmawiać, także starać się promować własne metody.

Zaczynamy w naszej pracy nowy rozdział, wymuszony zewnętrzną sytuacją prawną, wymagający dużej mobilizacji. Konsolidujemy siły. Modernizujemy nasza koncepcję edukacyjną, jednocześnie z konieczności dostosowując ją do zmieniającego się oświatowego prawa. To nasza “ucieczka do przodu”. Pewnie za rok lub dwa zaczniemy się znowu dzielić tą naszą koncepcją i o niej publicznie debatować.


Stowarzyszenie Dobra Edukacja powstało w 2012 roku. Postawiło sobie za cel wypracowywanie i upowszechnianie nowatorskich i efektywnych rozwiązań programowych i organizacyjnych, które służą dobrej edukacji. Koncepcja modelowych innowacyjnych placówek edukacyjnych została stworzona przez Stowarzyszenie w pierwszym roku jego działania.

Na wiosnę 2013 roku, oraz w trakcie roku szkolnego 2013/14, w którym rozpoczęło się badanie w działaniu - zaczęły działać pierwsze Akademie Dobrej Edukacji - nasze spotkania miały jeszcze charakter seminaryjny, wewnętrzny, choć angażowały sporą grupę specjalistów akademickich. Wśród nich dominowali przedstawiciele Instytutu Badań Edukacyjnych, Uniwersytetu Gdańskiego i Uniwersytetu Warszawskiego.

W latach 2014, 2015 i 2016, pod koniec sierpnia, organizowaliśmy w Gdańsku (wspólnie z Wydziałem Informatyki w Gdańsku Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych oraz Wydziałem Matematyki, Fizyki i Informatyki Uniwersytetu Gdańskiego) szersze, publiczne debaty dotyczące nowych dróg w edukacji - konferencje Techniki Dobrej Edukacji - http://technikidobrejedukacji.blogspot.com/. Podtytuły kolejnych konferencji to:
2014 - Nowe trendy w edukacji
2015 - Personalizacja - wyzwania i narzędzia
2016 - Współpraca

Charyzmatyczny profesor Dylak
- III Techniki Dobrej Edukacji
Jesteśmy bardzo wdzięczni wszystkim, którzy nas wielokrotnie, w kolejnych debatach, seminariach i konferencjach inspirowali, przyjmowali nasze zaproszenia, byli dla nas ważnymi punktami odniesienia. Pozwolę sobie tu wspomnieć niektórych autorów wprowadzających wystąpień plenarnych. Na pierwszej naszej konferencji prof. Jolanta Choińska-Mika mówiła o dzisiejszym uczniu - niezwyczajnym, który to termin wielokrotnie wracał w naszych dyskusjach. Na kolejnych Konferencjach szczególnie dali się zapamiętać: prof. Henryk Mizerek, prof. Stanisław Dylak, dr Marek Kaczmarczyk i prof. Lech Mankiewicz. Przez kolejne lata ważnymi moderatorami naszych dyskusji byli: prof. Małgorzata Żytko, prof. Urszula Bartnikowska, dr Barbara Murawska, dr Magdalena Szpotowicz, dr Adam Jagiełło-Rusiłowski, prof. Marek Bednarczyk, dr Hanna Furmańczyk, dr Barbara Wolnik, prof. Aneta Lewińska, prof. Tomasz Frołowicz, dr Iwona Bonisławska. We wdzięcznej pamięci mam dużo dłuższą listę nazwisk (na ogół wymienionych w programach naszych konferencji).



Nasza publiczność - III Techniki Dobrej Edukacji
Nasz sposób działania,tak jak i wszystkich innych szkół, trzeba stale do wchodzących zmian prawnych dostosowywać. Zmiany prawne następujące w systemie edukacji traktujemy zawsze jako mobilizujący impuls do zintensyfikowania i przyspieszenia prac nad ciągle prowadzonym ulepszaniem i doskonaleniem naszej koncepcji. Tym razem jednak wchodząca zmiana wymaga bardzo dużej mobilizacji. Dlatego w tym roku wszyscy realizujący nasz Program spotykają się w sierpniu razem roboczo, bez zaproszonych gości. To spotkanie sierpniowe było poprzedzone innymi wewnętrznymi spotkaniami i wspólnymi pracami na odległość, prowadzonymi od stycznia tego roku.

Marek Kaczmarczyk - biologia wyjątkowości
na III Technikach Dobrej Edukacji
Cała kadra wszystkich naszych Akademii Dobrej Edukacji spotyka się w dniach 28-30 sierpnia, aby przyjąć ostateczną wersję Programu Dobrej Edukacji, obowiązującą w Akademiach od roku szkolnego 2017/18 oraz się jak najlepiej do realizacji tego zmienionego Programu przygotować. Program jest umieszczony na stronie Instytutu Dobrej Edukacji: http://dobraedukacja.edu.pl/instytut/. Zakładki o funkcjonowaniu ucznia, współpracy z rodzicami i warsztacie pracy nauczyciela szczególnie polecam uwadze zainteresowanych naszymi metodami pracy.