Po ostatnich zmianach systemowych oraz w dobie pandemii, szkoła wzbudza coraz więcej obaw. Sztywne plany, przeładowane wymagania, zbyt dużo uczniów w klasach i na korytarzach, praca zmianowa. To skutek zamiany bardziej kameralnej i bezpiecznej podstawowej szkoły sześcioklasowej w ośmioklasową, liceum trzyletniego w czteroletnie, technikum czteroletniego w pięcioletnie oraz nowych rozporządzeń organizacyjnych i programowych.
Możliwa jest jednak nadal, prowadzona zgodnie z obowiązującym prawem, szkoła kameralna i bezpieczna, oferująca naprawdę indywidualne podejście, spersonalizowane, dostosowane do potrzeb ucznia wymagania programowe, dobrą pomoc psychologiczną.
Szkoła kameralna i bezpieczna brzmi pięknie, tylko jak to zorganizować?
Najlepiej skorzystać z doświadczenia tych, którzy pierwsze bariery już dawno pokonali i dla których codziennością jest to, co dla pozostałych bajką. A że my w Stowarzyszeniu Dobra Edukacja lubimy się dzielić, to i całkowicie bezpłatnie postanowiliśmy pomóc tym ekipom, które taką dobrą szkołę, bezpieczną i kameralną, chcą założyć. Ogłosiliśmy więc konkurs Nagradzamy inicjatywy!. Jego rezultaty przerosły nasze oczekiwania.
Sporo dni zajęły nam rozmowy z wszystkimi chętnymi i narady, jak się do uzyskanych zgłoszeń odnieść. W efekcie zdecydowaliśmy się wesprzeć nie trzy zespoły, tak jak planowaliśmy, ale aż osiem. Z trzema zaczęliśmy współpracę natychmiast, zaś z pozostałymi zaczniemy ją później, po przeprowadzeniu przez nie kilku organizacyjnych działań. Uważamy, że potrzebne jest przynajmniej około roku, aby świadomie podjąć decyzję o dołączeniu do szkół realizujących nasze Standardy Dobrej Edukacji. Przez ten rok będziemy pomagać, radzić i szkolić. Dołączenie do nas to dołączenie do współtworzenia nowej wizji edukacji. Wszyscy uczymy się cały czas od siebie nawzajem, wspieramy się, dyskutujemy, wspólnie interpretujemy twórczo zmieniające się oświatowe prawo. Być może nie wszyscy obecnie wyłonieni zdecydują się na dalszą, ściślejszą współpracę z nami. Uruchamiamy nasz potencjał, aby im to umożliwić. Ten nasz program pomocy traktujemy pilotażowo. Będziemy myśleć jak go udoskonalić, nadać mu szerszy wymiar. Jeśli przynajmniej wobec połowy naszych nowych podopiecznych ten proces zakończy się powodzeniem, za rok ogłosimy nabór na kolejne grupy inicjatywne.
Wszystkim, którzy obecnie nie odważyli się zgłosić lub nie zostali zakwalifikowani, doradzamy pewne konkretne działania początkowe. Wykonanie choć części z wymienionych niżej kroków, mocno zwiększy szansę na zakwalifikowanie się w kolejnym naborze oraz ułatwi proces dalszych przygotowań.
Krok pierwszy: założenie podmiotu prowadzącego w przyszłości zakładaną szkołę - proponujemy stowarzyszenie lub fundację, a porad w tej sprawie, jak to zrobić, co wybrać, najlepiej szukać na portalu ngo.pl.
Krok drugi: znalezienie kilku osób kluczowych, które w tworzonej szkole profesjonalnie i z zaangażowaniem wezmą odpowiedzialność za nasze Standardy i następujące obszary:
- jak organizować pracę szkoły w sposób zapewniający edukację spersonalizowaną - dobór kadr, podział uczniów na grupy, harmonogram działań w roku szkolnym;
- jak diagnozować uczniów, udzielać pomocy pedagogiczno-psychologicznej, sprawować opiekę mentorską;
- jak organizować edukację w sposób podążający za uczniem, indywidualizować, stosować ocenianie pomagające rozwijać się.
Krok trzeci: podjęcie przez przynajmniej jedną z osób kluczowych studiów podyplomowych z zarządzania oświatą z edukacją spersonalizowaną współorganizowanych przez nasz Instytut Dobrej Edukacji.
Kolejny, czwarty krok to posiadanie pomysłu na dobrą, dogodną dla potencjalnych klientów, lokalizację szkoły (miejscowość, dzielnica) i poszukiwanie w tej lokalizacji spełniających odpowiednie wymogi pomieszczeń. Trzeba przy tym pamiętać, że to najmocniej ważący element, jeśli chodzi o koszty. Warto mieć świadomość, że najprawdopodobniej zaczniemy od niewielkiej liczby uczniów, niepełnej struktury planowanej szkoły. Małej grupy nie będzie stać na utrzymanie od razu siedziby docelowej. Początkowa lokalizacja nie musi być wcale ostateczna. Można zacząć od grupy edukacji domowej, która stopniowo wzrośnie i wtedy dopiero szkoła zaistnieje formalnie. Jeśli zaczniemy dobrze pracować, w przyszłości zarówno społeczność szkolna, jak i siedziba, będzie większa.
Chętnie zajmiemy się pomocą w przygotowaniu osób kluczowych do wypełniania swoich zadań, planowania kolejnych kroków i pracy tak, aby pomysł na własną dobrą szkołę przerodził się w rzeczywistość.
Szkoły trzeba się obawiać, ale tylko tej, która się nie zmienia. Kiedyś Jacek Kuroń powiedział “Zamiast palić komitety, zakładajcie własne”.
Teraz jest czas na zmiany. Coraz więcej ludzi jest gotowych na dobre szkoły. Skorzystajcie z naszego dużego doświadczenia i zacznijcie działać. Zamiast obawiać się dziś szkoły, zakładajcie dobre szkoły.