Ta gorzka konkluzja mi towarzyszy, gdy dziś czytam o wynikach PISA z 2018 roku. To wtedy jeszcze było: podstawa programowa sprzyjająca pogłębianiu wiedzy, godziny na zindywidualizowaną pomoc uczniom mającym trudności i przejawiającym zdolności, konieczność pomocy psychologicznej odpowiednio do potrzeb. Niestety prawie wszystko jest już przeszłością.
Gimnazjów nie ma, godzin karcianych też.
3 grudnia 2019
17 listopada 2019
Samotność innowatorów
Nowe inicjatywy edukacyjne na starcie poszukują swojego miejsca, często zwyczajnie brakuje im lokalu odpowiedniej wielkości spełniającego odpowiednie przepisy. Także muszą uważniej niż szkoła “typowa” śledzić zmiany w prawie, aby dostosowywać do nich swoje rozwiązania. Poszukują inspiracji, czasem ulegają magii edukacyjnych inspiracyjnych mówców, którzy jednak tylko wskazują kierunki bez wskazania konkretnych rozwiązań organizacyjnych czy zapisów, które warto wprowadzić do szkolnej dokumentacji, aby wszystko było można uznać za działające może nietypowo, ale prawidłowo.
20 października 2019
Jakie mamy ograniczenia prawne oraz pomysły dotyczące szkolnego oceniania?
Czynności przy codziennej nauczycielskiej pracy i ocenianiu staraliśmy się pogrupować na:
2 września 2019
Rzeczywistość szkolna od dziś
W budynkach szkół podstawowych, które parę lat temu jeszcze zajmowało tylko sześć roczników uczniów, obecnie musi się mieścić roczników osiem. W budynkach liceów, które jeszcze w zeszłym roku obejmowały trzy roczniki, od dziś zaczynają się uczyć roczniki cztery. W technikach zamiast czterech roczników, będzie się uczyć roczników pięć.
26 lipca 2019
Zmniejszanie szans edukacyjnych czyli trwałe skutki zawrócenia reformy gimnazjalnej
Cel polityki społecznej państwa, jakim było podnoszenie jakości edukacji poprzez zwiększanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży, odchodzi do przeszłości.
19 czerwca 2019
Cztery lata nerwów i bałaganu gwarantowane
22 kwietnia 2019
Pracować więcej niż pensum, ale z sensem
Pomimo wielu głosów wsparcia, strajkujący nauczyciele znaleźli się pod ogromną presją, będzie im coraz trudniej. Musimy pamiętać, że wzięli oni na siebie walkę w interesie całej polskiej edukacji. Aby nasza edukacja była dobra, musi najpierw więcej kosztować. Jeśli uda się wywalczyć na edukację dodatkowe środki, wygrają je nie tylko ci, którzy strajkowali, będzie to z korzyścią i dla wszystkich nauczycieli (także tych z różnych powodów niestrajkujących), i dla uczniów, a w dalszej perspektywie także dla jakości wykształcenia kolejnych pokoleń.
(Złe samopoczucie ma w Polsce i uczeń, i nauczyciel - wypowiedź nagrana w momencie rozpoczynania się strajku)
(Złe samopoczucie ma w Polsce i uczeń, i nauczyciel - wypowiedź nagrana w momencie rozpoczynania się strajku)
11 kwietnia 2019
Matura - czy będzie?
W centrum uwagi opinii publicznej był i jest tak zwany "podwójny rocznik", który właśnie zdaje swoje egzaminy i będzie rekrutować się do szkół średnich. Dodatkowo możemy jeszcze mieć rocznik maturzystów bez matury, rok bez normalnej liczby kandydatów na studia.
Pierwszy dzień matur to 6 maja (poniedziałek po tygodniu "majówkowym"). Arkusze dla uczniów, zgodnie z ich wyborami przedmiotów i miejscem zdawania, są już przygotowane i będą przysłane do szkół. Czy uczniów uda się do tego czasu pozytywnie sklasyfikować (jest to warunkiem dopuszczenia do matury)?
Pierwszy dzień matur to 6 maja (poniedziałek po tygodniu "majówkowym"). Arkusze dla uczniów, zgodnie z ich wyborami przedmiotów i miejscem zdawania, są już przygotowane i będą przysłane do szkół. Czy uczniów uda się do tego czasu pozytywnie sklasyfikować (jest to warunkiem dopuszczenia do matury)?
9 kwietnia 2019
Egzaminy z solidarności
Wszyscy - jako uczniowie, rodzice, nauczyciele, pracodawcy, dziadkowie - mamy szansę zdać egzamin z solidarności. Organizując egzaminy, organizując opiekę nad dziećmi, organizując demonstracje pod urzędami, wypowiadając się w mediach społecznościowych. Obecnie to wszystko, to wysiłek ponadstandardowy. Wreszcie zobaczyliśmy publicznie twarz nauczyciela, zaangażowanego, kompetentnego, wybierającego swój zawód z powodu pasji do edukacji, uzasadniającego merytorycznie swój protest. Jesteśmy z nim.
3 marca 2019
Dzieci to nie konie wyścigowe
Z uwagi na zmiany wchodzące w systemie edukacji ten rok szkolny szkolny dostarcza szczególnych emocji uczniom klas ósmych i uczniom klas trzecich gimnazjów oraz ich rodzicom, którzy obawiają się trudnych sytuacji przy rekrutacji do wymarzonych szkół średnich. Nadchodzące egzaminy ósmoklasisty i egzaminy gimnazjalne są dodatkowo obecnie obarczone ryzykiem strajku nauczycieli, co jeszcze potęguje narastające napięcie.
Szczególnie trzeba współczuć wrażliwszym dzieciom bardziej ambitnych i wywierających presję rodziców, które w tej medialnie spotęgowanej trudnej atmosferze zwyczajnie mogą emocjonalnie nie dać rady pokazać na egzaminach co potrafią.
1 marca 2019
Wzajemna inspiracja jest nam potrzebna
Katarzyna Hall, IDE |
Janusz Woźniak, PLO Katowice |
Subskrybuj:
Posty (Atom)