31 marca 2023

Tworzymy nowy format szkoły

Proponujemy nowy format szkoły średniej - Liceum Praktyczne. Prowadzona w nim będzie edukacja budująca przydatną wiedzę i praktyczne umiejętności. Tworzone właśnie w Gdańsku Liceum Praktyczne to propozycja, która daje czas na dojrzewanie do znalezienia swojej drogi zawodowej. Dla każdego ucznia, w pierwszym roku z nim pracy, zostanie opracowana jego ścieżka praktyczna, dostosowująca wymagania programowe zgodnie z wybranym kierunkiem kształcenia praktycznego.



Znaczące pogorszenie się sytuacji uczniów kończących obecnie szkołę podstawową ma kilka powodów. Ostatni z nich to długi okres pandemii, w którym przyszło im dorastać, bez stałego bliskiego kontaktu i wsparcia rówieśników i nauczycieli. Ten czas jest trudny do nadrobienia, gdy dodatkowo po pandemii trafia się do szkoły z bardzo przeładowanymi programami nauczania i skróconym czasem powszechnej ogólnej edukacji. Dochodzi do tego na ogół presja rodziców na wyniki związana z trudniejszym niż wcześniej dostępem do wielu szkół średnich.

Jeszcze kilka lat temu uczniowie rok dłużej - w gimnazjach - dorastali do potrzeby dokonania wyboru szkoły - przygotowującej do konkretnego zawodu (technika, szkoły branżowe) lub do planowania kontynuowania nauki na studiach po klasie o wybranym profilu w liceum ogólnokształcącym. Dodatkowo, w budynkach licealnych kształciły się trzy roczniki uczniów. W tych samych budynkach najpierw “dopchnięto” jeden rocznik więcej, a po tegorocznym naborze będziemy tam mieli aż pięć roczników uczniów. Tak samo dwa roczniki więcej muszą pomieścić też zresztą technika i szkoły branżowe.

Po dużym wzroście zainteresowania uzyskaniem wykształcenia średniego i wyższego, obserwujemy odwrócenie się tej tendencji. Młodzi ludzie zmieniają wybrany kierunek kształcenia, są mniej zainteresowani studiowaniem. W wielu miejscach pracy liczą się przede wszystkim praktyczne umiejętności, zebrane doświadczenia. Nie dla wszystkich jest dobre tradycyjnie zorganizowane liceum, nastawione głównie na efektywne przygotowanie do matury lub wczesna decyzja o wyborze ścieżki zawodowej – uzyskaniu konkretnych kwalifikacji w szkole branżowej czy technikum. Nie znaczy to, że te dwie ścieżki są złe, ale nie są dobre dla wszystkich. Jest wiele zajęć atrakcyjnych dla młodych ludzi, które można wykonywać bez określonych tytułów zawodowych, gdzie wystarczy pewna baza wiedzy ogólnej i konkretne, praktyczne umiejętności.

Na podstawie obserwacji sytuacji uczniów, kończących obecnie szkoły podstawowe, aby nie skazywać ich na konieczność szybkiego podejmowania przypadkowych decyzji o wyborze szkoły, prowadzących często do życia pod nadmierną presją w tej wybranej szkole i potem zmieniania tej szkoły i pomysłu na kierunek dalszego kształcenia, czasem nawet kilka razy, wypracowaliśmy nowy format szkoły średniej.

W Liceum Praktycznym zamierzamy prowadzić obowiązkowe kształcenie ogólne zgodnie ze sprawdzonym Programem Dobrej Edukacji i stosując Standardy Dobrej Edukacji. Będziemy oferować solidne nauczanie języków obcych, języka polskiego i matematyki, ale na faktycznym poziomie zaawansowania, na jakim jest kandydat.

Liceum Praktyczne w Gdańsku to czteroletnia szkoła średnia, w której w pierwszym roku pracy nastąpi rozpoznanie mocnych stron i zainteresowań ucznia. Następnie każdy uczeń wybierze kierunek doskonalenia umiejętności praktycznych oraz poznawania treści programowych na praktycznych przykładach, który nazywamy ścieżką praktyczną. Uczeń będzie poznawać wybraną ścieżkę praktyczną w szkole i poza szkołą - w środowisku pracy, pod kierunkiem swojego opiekuna ścieżki praktycznej.

Większość obowiązkowych przedmiotów będzie realizowana blokowo lub projektowo, zaś wymagania z niektórych z nich zostaną poszerzone o aspekt zastosowań praktycznych i realizowanie wybranego modułu praktyk.

Uzyskane wykształcenie średnie daje możliwość przystąpienia do matury, ale w trakcie nauki w Liceum Praktycznym najważniejszym celem jest odkrycie i ugruntowanie praktycznej ścieżki, którą uczeń chce podążać. Jeśli uczeń ukończy liceum bez uzyskania matury, ma możliwość kontynuowania nauki w szkołach policealnych lub na kursach zawodowych, ale także podjęcia pracy tam, gdzie wymagane jest wykształcenie przynajmniej średnie.

Uczeń na starcie może wybrać Liceum Praktyczne, gdy chce uzyskać średnie wykształcenie i oprócz tego doskonalić wybrane praktyczne umiejętności. Liceum Praktyczne daje czas na spokojny start w dorosłość.

4 marca 2023

Drodzy Samorządowcy, sprzyjajcie rozwojowi Dobrej Edukacji

Klimat wokół edukacji jest trudny. Wiele słyszy się o tym, co oburza lub zniechęca do pracy w oświacie. Tymczasem rosną kolejne pokolenia i potrzebna jest dobra edukacja. Pomagajmy tym, co chcą brać sprawy we własne ręce i tworzyć dobrze zorganizowane szkoły. Jest to możliwe w każdych realiach prawnych.


Nasza Dobra Edukacja jest w trakcie dynamicznego rozwoju. Jest zapotrzebowanie na konstruktywne działanie w edukacji. Pracujemy nad wypracowaniem odpowiedzi na główne wyzwania, przed jakimi dziś w edukacji stoimy. Dodatkowo, każda z wymienionych dalej aktywności służy jednocześnie poznaniu się i zbudowaniu dobrych relacji z osobami myślącymi podobnie, stawiającymi sobie bardzo zbliżone cele.

Drodzy Samorządowcy, pomagajcie rozwijać się Dobrej Edukacji, sprzyjajcie nowym inicjatywom edukacyjnym. Przekazujcie na ich uczniów dotację, gdy tylko prawo na to pozwala. Pomożecie w ten sposób dzieciom, nie odnajdującym się w masowych szkołach.

Zarejestrowanie szkoły jest poważnym wysiłkiem, na swojej drodze organizatorzy napotykają różne wyzwania i przeszkody. Jeśli chcą ją organizować tak, aby realizowała później nasze Standardy Dobrej Edukacji, pomagamy przygotować potrzebne dokumenty i korespondować na ten temat z odpowiednimi urzędami. Po rozpoczęciu działalności pojawia się jeszcze potrzeba przekonania właściwego urzędu do rozpoczęcia przekazywania należnej na każdego ucznia dotacji. W najlepszym razie proces dotowania zaczyna się od stycznia, ale są i gminy, które szukają sposobu, aby zrobić to jeszcze rok później. Podstawa prawna do dotowania zaraz po rejestracji jest, nowe szkoły zaczynają na ogół od bardzo małej grupki uczniów. Z perspektywy właściwego samorządu to najczęściej nieduże miesięcznie kwoty, natomiast dla początkujących prowadzących szkołę, znaczące, żeby w ogóle zacząć móc dobrze wychodzić naprzeciw potrzebom zgłaszających się rodziców i uczniów. Potrzeby społeczne występują - wiele dzieci nie odnajduje się w realiach szkół masowych. Małe, nastawione na podążanie za potrzebami uczniów szkoły są czasem ratunkiem dla dzieci wrażliwszych, mających jakieś trudności rozwojowe. Potrzeby społeczne są uzasadnieniem, aby przyznawać dotację możliwie najwcześniej, gdy tylko prawo na to pozwala, a nie najpóźniej.

W roku 2022 udało się zarejestrowanie pięciu nowych szkół, które zaczęły realizować Program Dobrej Edukacji. Niestety tylko dwójka z pięciu “nowych” zaczęła od stycznia otrzymywać dotację, pozostali - choć działają - cały czas czekają na otrzymanie dotacji. Też tylko dwójka nie tkwi cały czas w formalnych sporach z urzędami rejestrującymi.

Jesteśmy właśnie po bardzo owocnym dwudniowym wspólnym spotkaniu kadry kierowniczej “starych” i “nowych”. Planujemy w czerwcu spotkanie przedstawicieli kadry pedagogicznej wszystkich tych szkół. Instytut Dobrej Edukacji wspiera w rozwoju szkoły lub zespoły szkół położone w 12 miejscowościach w Polsce. Są też podmioty, które korzystają z naszego wsparcia okazjonalnie lub w bardziej ograniczonym zakresie.

Spotkanie kadry kierowniczej szkół Dobrej Edukacji - 1-2 marca 2023 r.

"Nowi" korzystali wcześniej z naszego wsparcia w ramach dwóch pierwszych edycji "Nagradzamy inicjatywy!". W styczniu 2023 r. rozpoczęła się kolejna edycja - Seminarium Inicjatywy III odbywa się comiesięcznie. Liczymy, że w jego wyniku w 2023 roku zostanie zarejestrowanych kilka kolejnych szkół Dobrej Edukacji. 
Slajd otwierający pierwsze seminaryjne spotkanie

Zainteresowanych tworzeniem szkół pracujących zgodnie ze Standardami Dobrej Edukacji zachęcamy też do zapisywania się na współorganizowane przez nasz Instytut studia podyplomowe Zarządzanie oświatą z edukacją spersonalizowaną (nabór na nie trwa już ósmy raz). Przy współpracy z Polsko-Japońską Akademią Technik Komputerowych uruchomiliśmy też kolejny kierunek studiów. Właśnie trwają zapisy także na Doradztwo zawodowe z mentoringiem spersonalizowanym. Jedne i drugie studia są obecnie w całości internetowe, trwają rok, a pierwsze w tym roku zajęcia odbędą się w drugiej połowie marca. Nie tylko dają kwalifikacje do zarządzania oświatą lub doradztwa zawodowego, ale też zapoznają z założeniami edukacji spersonalizowanej.
Zapowiedź nowego kierunku studiów


Każda kolejna grupa inicjatywna, każda kolejna szkoła prowadząca Dobrą Edukację, to duża radość i też nadzieja dla wielu dzieci i ich rodziców. Szukanie przeszkód formalnych, opóźniających przekazywanie dotacji nowej szkole, oszczędności daje bardzo niewielkie, zaś powoduje duże, niepotrzebne straty czasu i energii po obu stronach. Drodzy Samorządowcy, kibicujcie tym działaniom, wspierajcie te inicjatywy, są one po prostu w interesie Waszych mieszkańców.