Ostatnio na spotkaniu towarzyskim spotkałam znowu opinie osób z profesorskimi tytułami dotyczące fatalnego stanu polskiej edukacji, a szczególnie edukacji artystycznej i historycznej. Kiedyś w takich sytuacjach tłumaczyłam, jak się zmieniła podstawa programowa, od kiedy i co powinno być lepiej.
Co pewien czas trzeba i ma sens modernizować programy szkolne, ale gdy widać efekty poprzednich zmian. Zespół tworzący podstawę programową wchodzącą w życie w 2009 roku, wnikliwie analizował badania dotyczące plusów i minusów zmiany strukturalnej i programowej, która zaczęłą być wdrażana w 1999 roku.
Strony
▼
30 grudnia 2018
8 grudnia 2018
Edukacja do świata za 50 lat
Wielokroć, gdy wspominałam swoich nauczycieli z lat 60. czy 70. ubiegłego wieku, jednocześnie stwierdzałam, że w ogóle im się nie śniło, do życia w jakiej rzeczywistości społecznej i technologicznej przygotowywali swoich uczniów. Przecież wielu z nas, kończących szkoły w tych latach, nadal - po bardzo wielu latach od ukończenia szkoły - funkcjonuje na rynku pracy, korzysta z współczesnych mediów, internetu, jest aktywnymi wyborcami, a często i wybieranymi politykami. Ani dzisiejsza aktywność obywatelska, ani posługiwanie się współczesnymi mediami, z pewnością nie mogły być wtedy celem PRL-owskiej edukacji.
Tylko, czy projektując edukację dzisiaj, chcąc ją wymyślić możliwie najbardziej nowocześnie, nie jesteśmy tak samo jak nauczyciele z tamtych lat pozbawieni wiedzy, jak będzie wyglądał świat za kolejnych kilkadziesiąt lat, kiedy to dzisiejszym uczniom przyjdzie dokonywać różnych dojrzałych działań zawodowych i wyborów życiowych?
Tylko, czy projektując edukację dzisiaj, chcąc ją wymyślić możliwie najbardziej nowocześnie, nie jesteśmy tak samo jak nauczyciele z tamtych lat pozbawieni wiedzy, jak będzie wyglądał świat za kolejnych kilkadziesiąt lat, kiedy to dzisiejszym uczniom przyjdzie dokonywać różnych dojrzałych działań zawodowych i wyborów życiowych?
12 listopada 2018
Dlaczego tworzę Program Dobrej Edukacji?
Założyłam 6 lat temu wraz z grupą przyjaciół Stowarzyszenie Dobra Edukacja, ponieważ chcieliśmy tworzyć szkoły, które przygotowują do przyszłości, a nie są oparte o XIX-wieczne modele edukacyjne. Szkoły zorganizowane w sposób umożliwiający każdemu uczniowi osobisty rozwój i robienie we własnym tempie maksymalnych postępów na miarę własnych możliwości, stawiające na samodzielność, współpracę i odpowiedzialność, wykorzystujące nowoczesne technologie.
Zaczynaliśmy w gronie niewielkiej grupy entuzjastów. Dziś Stowarzyszenie prowadzi kilka szkół w całej Polsce, dodatkowo mamy też parę szkół afiliowanych. Stworzony przez nas Program Dobrej Edukacji jest realizowany z dziećmi i młodzieżą w Warszawie, Gdańsku, Jarocinie, Jabłonnie, Pruszczu Gdańskim, Koszalinie i Białymstoku.
Zaczynaliśmy w gronie niewielkiej grupy entuzjastów. Dziś Stowarzyszenie prowadzi kilka szkół w całej Polsce, dodatkowo mamy też parę szkół afiliowanych. Stworzony przez nas Program Dobrej Edukacji jest realizowany z dziećmi i młodzieżą w Warszawie, Gdańsku, Jarocinie, Jabłonnie, Pruszczu Gdańskim, Koszalinie i Białymstoku.
19 sierpnia 2018
Zapraszam na Kołobrzeską
Prawie 30 lat temu, na wiosnę 1989 roku, zajęłam się zakładaniem pierwszego niepublicznego liceum na Pomorzu. Jego pierwszy adres to była Kołobrzeska 25E w Gdańsku. Dwa lata później szkoła przeprowadziła się na ulicę Osiek i stała się znana już pod tamtym adresem.
Od września 2018 roku symbolicznie wrócę w tę okolicę, przenosząc na Kołobrzeską Instytut Dobrej Edukacji oraz Liceum ADE i Szkołę Podstawową ADE. Obecnie trwają tam remonty, cała kadra wyjeżdża się szkolić w dniach 21-23 sierpnia, ale od 1 września zaczynamy aktywność na Kołobrzeskiej.
10 sierpnia 2018
Artykuł Artura Grabka z 10 sierpnia 2018 zamieszczony na stronie Wprost
W artykule stwierdza się, że przygotowanie podstawy programowej kształcenia ogólnego wypracowanej na zamówienie MEN w 2009 roku przez około 140 ekspertów kosztowało około 700 tys. złotych. Natomiast przygotowanie podstawy programowej w ostatnim czasie na zlecenie Anny Zalewskiej wykonywało około 170 osób i kosztowało to 831 tys. złotych.
Efektem tej pierwszej zmiany było awansowanie Polski do grupy krajów europejskich osiągających najwyższe wyniki edukacyjne. Trudno powiedzieć, czy kolejna zmiana spowoduje przynajmniej utrzymanie pozycji w tej grupie.
Autor w artykule zajął się zarobkami kilku osób fizycznych - członków zespołu wypracowującego podstawę programową z 2009 roku. Niektóre z tych osób były jednocześnie lub później zatrudnione w Instytucie Badań Edukacyjnych lub Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, gdzie etatowo zajmowały się, zgodnie ze swoimi wysokimi kompetencjami, pracami badawczymi czy koncepcyjnymi lub szkoleniowymi.
Zsumowanie wszystkich zarobków osób będących członkami zespołu wypracowującego podstawę programową w różnych budżetowych jednostkach merytorycznych w latach 2008-2016 i przedstawienie ich jako kosztu podstawy programowej jest istotnym nadużyciem. Naturalne jest poszukiwanie do przygotowania podstawy programowej najlepszych specjalistów, którzy jednocześnie poza tym są zatrudnieni w jednostkach zajmujących się edukacją.
Osoby pracujące w zespole pracującym na rzecz minister Anny Zalewskiej też świadczą obecnie pracę w jednostkach budżetowych powiązanych z MEN. W szczególności na przykład przygotowaniem części podstawy programowej dotyczącej języków obcych zajmowali się dr Marcin Smolik - dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i dr Paweł Poszytek - dyrektor generalny i prezes zarządu Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Ich pensji pan redaktor Grabek do sumy kosztów podstawy przygotowywanej przez minister Zalewską nie dodał...
Efektem tej pierwszej zmiany było awansowanie Polski do grupy krajów europejskich osiągających najwyższe wyniki edukacyjne. Trudno powiedzieć, czy kolejna zmiana spowoduje przynajmniej utrzymanie pozycji w tej grupie.
Autor w artykule zajął się zarobkami kilku osób fizycznych - członków zespołu wypracowującego podstawę programową z 2009 roku. Niektóre z tych osób były jednocześnie lub później zatrudnione w Instytucie Badań Edukacyjnych lub Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, gdzie etatowo zajmowały się, zgodnie ze swoimi wysokimi kompetencjami, pracami badawczymi czy koncepcyjnymi lub szkoleniowymi.
Zsumowanie wszystkich zarobków osób będących członkami zespołu wypracowującego podstawę programową w różnych budżetowych jednostkach merytorycznych w latach 2008-2016 i przedstawienie ich jako kosztu podstawy programowej jest istotnym nadużyciem. Naturalne jest poszukiwanie do przygotowania podstawy programowej najlepszych specjalistów, którzy jednocześnie poza tym są zatrudnieni w jednostkach zajmujących się edukacją.
Osoby pracujące w zespole pracującym na rzecz minister Anny Zalewskiej też świadczą obecnie pracę w jednostkach budżetowych powiązanych z MEN. W szczególności na przykład przygotowaniem części podstawy programowej dotyczącej języków obcych zajmowali się dr Marcin Smolik - dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i dr Paweł Poszytek - dyrektor generalny i prezes zarządu Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Ich pensji pan redaktor Grabek do sumy kosztów podstawy przygotowywanej przez minister Zalewską nie dodał...
28 kwietnia 2018
Ewaluacja w Akademii Dobrej Edukacji w Gdańsku
Najstarsze Akademie Dobrej Edukacji - w Gdańsku i w Warszawie - działają już piąty rok. Akademie w Jarocinie i Jabłonnie są w trzecim roku swojego istnienia. W tym roku najprawdopodobniej powstaną kolejne Akademie - w Pruszczu Gdańskim i w Koszalinie. Ich dokumenty zostały już przygotowane a rejestracja jest w toku.
Nasze metody pracy wzbudzają spore zainteresowanie, ale spotykamy też głosy sceptyków. Więcej o naszej historii pisałam tu ostatnio w styczniu. Każda z naszych szkół przechodziła po uruchomieniu kuratoryjną kontrolę, ale w tym roku po raz pierwszy spotkała nas kuratoryjna zewnętrzna ewaluacja. Odbyła się w Liceum Akademii Dobrej Edukacji im. Macieja Płażyńskiego w Gdańsku i dotyczyła spełniania dwóch wymagań:
1. Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
2. Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne.
Byliśmy bardzo ciekawi, jak zewnętrzni ewaluatorzy ocenią nasz sposób pracy, stosowane przez nas jednak nietypowe rozwiązania organizacyjne, statutowe, programowe. Wnioski z ich pracy są oparte o analizę naszych dokumentów, ankiety i wywiady robione z naszymi uczniami, rodzicami i pracownikami. Przeczytaliśmy je z przyjemnością. Teraz, zapraszając kolejnych uczniów do naszej Akademii w Gdańsku, możemy opowiedzieć, jak w niej jest, cytując te wnioski z ewaluacji:
Nasze metody pracy wzbudzają spore zainteresowanie, ale spotykamy też głosy sceptyków. Więcej o naszej historii pisałam tu ostatnio w styczniu. Każda z naszych szkół przechodziła po uruchomieniu kuratoryjną kontrolę, ale w tym roku po raz pierwszy spotkała nas kuratoryjna zewnętrzna ewaluacja. Odbyła się w Liceum Akademii Dobrej Edukacji im. Macieja Płażyńskiego w Gdańsku i dotyczyła spełniania dwóch wymagań:
1. Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
2. Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne.
Byliśmy bardzo ciekawi, jak zewnętrzni ewaluatorzy ocenią nasz sposób pracy, stosowane przez nas jednak nietypowe rozwiązania organizacyjne, statutowe, programowe. Wnioski z ich pracy są oparte o analizę naszych dokumentów, ankiety i wywiady robione z naszymi uczniami, rodzicami i pracownikami. Przeczytaliśmy je z przyjemnością. Teraz, zapraszając kolejnych uczniów do naszej Akademii w Gdańsku, możemy opowiedzieć, jak w niej jest, cytując te wnioski z ewaluacji:
4 lutego 2018
Rąbanie labiryntu w gąszczu czyli jak przejść przez nową podstawę programową
Uczeń to poszukiwacz skarbu wiedzy, zaś nauczyciel - przewodnik. Takie metafory nam towarzyszą w grze, w którą całą szkołą gramy w tym roku szkolnym w Akademii Dobrej Edukacji w Gdańsku.
8 stycznia 2018
W Nowym Roku nowe Akademie
W ubiegłym roku minęło pięć lat od założenia Stowarzyszenia Dobra Edukacja. W tym roku będziemy obchodzić piątą rocznicę powstania pierwszych szkół - Akademii Dobrej Edukacji, założonych przez nasze Stowarzyszenie. Jest to pewnie moment, w którym warto na nowo przemyśleć, jaki powinien być dalszy model naszego rozwoju.
Beata i Jacek Staniszewscy - inicjatorzy powstania warszawskiej Akademii - w sierpniu 2014 roku na I Konferencji Techniki Dobrej Edukacji |