Strony

1 marca 2019

Wzajemna inspiracja jest nam potrzebna


Katarzyna Hall, IDE
Janusz Woźniak, PLO Katowice
Spotkaliśmy się 27 i 28 lutego 2019 r. w Instytucie Dobrej Edukacji w Gdańsku, aby podyskutować o wyzwaniu, jakim jest wdrożenie nowych przepisów od września 2019 roku w szkołach średnich. Zastanawialiśmy się nad tym, jak realizowanie nowej podstawy programowej prowadzić w sposób zgodny z prawem, a jednocześnie atrakcyjny i ciekawy dla uczniów i jak poruszać się w gąszczu nowych przepisów (zdjęcia w tekście pochodzą z tej konferencji).


Przedstawiciele wielu szkół średnich z całej Polski, zarówno mających wieloletnią tradycję, jak i takich, które obecnie dopiero powstają na bazie gimnazjów, przedstawiali swoje pomysły na inspirujące rozwiązania organizacyjne i programowe. W obecnym trudnym momencie w każdej szkole potrzebne są nowe rozwiązania. Uczniowie będą się w szkołach średnich uczyć rok dłużej i zupełnie zmienione są zarówno zewnętrzne wymagania programowe, jak i organizacyjne. Przepisy prawa trzeba wnikliwie analizować, aby wiedzieć, czy i jak nasz dotychczasowy sposób pracy może być kontynuowany.

Dorota Fiett, Bednarska Szkoła Realna
Dokładnie sześć lat temu zaczęliśmy na Uniwersytecie Gdańskim publiczną dyskusję o tym, czym może być Dobra Edukacja. Kilka miesięcy później powstały nasze szkoły - Akademie Dobrej Edukacji w Warszawie i Gdańsku. Stworzyliśmy też Instytut Dobrej Edukacji, który dziś pomaga realizować Standardy Dobrej Edukacji większej liczbie szkół. Przez pierwsze lata naszego działania organizowaliśmy wspólnie z Uniwersytetem Gdańskim i Polsko-Japońską Akademią Technik Komputerowych otwarte konferencje poświęcone technologiom, personalizacji i współpracy w edukacji. Przez ostatnie dwa lata nasz Instytut organizował głównie konferencje i seminaria zamknięte, adresowane tylko do kadry realizującej nasze Standardy Dobrej Edukacji. Było to spowodowane tym, że mieliśmy naprawdę sporo pracy z dostosowywaniem naszego programu i przyjętych przez nas standardów do zmieniających się przepisów.


Joanna Berdzik, IDE
Izabela Okrasa, LON nr 43 Warszawa
Karolina Maćkowiak, ADE Jarocin
Obecnie całe zamieszanie z przepisami i programami przetoczyło się już przez szkoły podstawowe, udało nam się także przemyśleć i przygotować naszą zmienioną koncepcję pracy, która będzie u nas obowiązywać na poziomie wydłużonych szkół średnich. Dlatego postanowiliśmy znowu dzielić się naszymi pomysłami oraz szukać inspiracji u innych. Stąd zorganizowanie przez Instytut Dobrej Edukacji we współpracy z Krajowym Forum Oświaty Niepublicznej konferencji “Jak przejść przez nową licealną podstawę programową?”.

Po tym doświadczeniu mamy przekonanie, że warto organizowanie takich spotkań kontynuować, że dzielenie się doświadczeniem i wzajemna inspiracja są środowisku i nam samym potrzebne.

Warto przy tym zauważyć, że w roku szkolnym 2019/20:
  • w szkole podstawowej wszystkie roczniki będą już realizować programy oparte o podstawę programową minister Zalewskiej;
  • nie będzie klas gimnazjalnych;
  • w liceach będą na trwałe cztery kolejne roczniki uczniów; 
  • uczniowie po gimnazjach będą jeszcze realizować dotychczasowe programy kształcenia ogólnego i przygotowywać się do zdania matury po trzech latach nauki w liceach lub czterech w technikach;
  • uczniowie po szkołach podstawowych będą realizować programy kształcenia ogólnego oparte o podstawę programową minister Zalewskiej i i przygotowywać się do zdania matury po czterech latach nauki w liceach lub pięciu w technikach;
  • zmienią się także wymagania maturalne dla uczniów 4-letnich liceów, 5-letnich techników i szkół branżowych II stopnia. Od licealistów wymagane będzie pokonanie progu maturalnego nie tylko z języka polskiego, matematyki i wybranego języka obcego, ale także z jednego wybranego przedmiotu dodatkowego, zdawanego na poziomie rozszerzonym. Ci, którzy w trakcie nauki w szkole zdobędą dyplom technika, uzyskają maturę bez konieczności zdawania przedmiotu dodatkowego.

Jacek Staniszewski, ADE Warszawa
Nawet te bardzo podstawowe informacje prawne będą rzutować na szkolne potrzeby organizacyjne, a jest dużo więcej szczegółowych przepisów, które trzeba uwzględnić planując pracę. 

Kamil Kostrzewa, ADE Gdańsk
Przytaczane na konferencji przykłady blokowania przedmiotów szkolnych, aby efektywniej uczyć na przykład przedmiotów przyrodniczych, omawiane sposoby organizacji uczniom pomocy tutoringowej czy mentoringowej, czy też autorskie rozwiązania dotyczące szkolnego oceniania z pewnością warto we wspólnej dyskusji jeszcze poznać w sposób pogłębiony. 

Z uwagi na zmiany prawne w wielu szkołach są obecnie wypracowywane nowe rozwiązania organizacyjne i programowe. W Instytucie Dobrej Edukacji chcemy organizować pole do dobrej współpracy i wymiany doświadczeń, staramy się być miejscem wzajemnej inspiracji. 

Dziękujemy za przybycie na naszą konferencję i zapraszamy do Gdańska na kolejne spotkania! Więcej zdjęć i wpisy o naszej konferencji można znaleźć na:  https://www.facebook.com/instytutdobrejedukacji/.