|
Katarzyna Hall, IDE |
|
Janusz Woźniak, PLO Katowice |
Spotkaliśmy się 27 i 28 lutego 2019 r. w Instytucie Dobrej Edukacji w Gdańsku, aby podyskutować o wyzwaniu, jakim jest wdrożenie nowych przepisów od września 2019 roku w szkołach średnich. Zastanawialiśmy się nad tym, jak realizowanie nowej podstawy programowej prowadzić w sposób zgodny z prawem, a jednocześnie atrakcyjny i ciekawy dla uczniów i jak poruszać się w gąszczu nowych przepisów (zdjęcia w tekście pochodzą z tej konferencji).
Przedstawiciele wielu szkół średnich z całej Polski, zarówno mających wieloletnią tradycję, jak i takich, które obecnie dopiero powstają na bazie gimnazjów, przedstawiali swoje pomysły na inspirujące rozwiązania organizacyjne i programowe. W obecnym trudnym momencie w każdej szkole potrzebne są nowe rozwiązania. Uczniowie będą się w szkołach średnich uczyć rok dłużej i zupełnie zmienione są zarówno zewnętrzne wymagania programowe, jak i organizacyjne. Przepisy prawa trzeba wnikliwie analizować, aby wiedzieć, czy i jak nasz dotychczasowy sposób pracy może być kontynuowany.
|
Dorota Fiett, Bednarska Szkoła Realna |
Dokładnie sześć lat temu zaczęliśmy na Uniwersytecie Gdańskim publiczną dyskusję o tym, czym może być Dobra Edukacja. Kilka miesięcy później powstały nasze szkoły - Akademie Dobrej Edukacji w Warszawie i Gdańsku. Stworzyliśmy też Instytut Dobrej Edukacji, który dziś pomaga realizować Standardy Dobrej Edukacji większej liczbie szkół. Przez pierwsze lata naszego działania organizowaliśmy wspólnie z Uniwersytetem Gdańskim i Polsko-Japońską Akademią Technik Komputerowych otwarte konferencje poświęcone technologiom, personalizacji i współpracy w edukacji. Przez ostatnie dwa lata nasz Instytut organizował głównie konferencje i seminaria zamknięte, adresowane tylko do kadry realizującej nasze Standardy Dobrej Edukacji. Było to spowodowane tym, że mieliśmy naprawdę sporo pracy z dostosowywaniem naszego programu i przyjętych przez nas standardów do zmieniających się przepisów.
|
Joanna Berdzik, IDE |
|
Izabela Okrasa, LON nr 43 Warszawa |
|
Karolina Maćkowiak, ADE Jarocin |
Obecnie całe zamieszanie z przepisami i programami przetoczyło się już przez szkoły podstawowe, udało nam się także przemyśleć i przygotować naszą zmienioną koncepcję pracy, która będzie u nas obowiązywać na poziomie wydłużonych szkół średnich. Dlatego postanowiliśmy znowu dzielić się naszymi pomysłami oraz szukać inspiracji u innych. Stąd zorganizowanie przez Instytut Dobrej Edukacji we współpracy z Krajowym Forum Oświaty Niepublicznej konferencji “Jak przejść przez nową licealną podstawę programową?”.
Po tym doświadczeniu mamy przekonanie, że warto organizowanie takich spotkań kontynuować, że dzielenie się doświadczeniem i wzajemna inspiracja są środowisku i nam samym potrzebne.
Warto przy tym zauważyć, że w roku szkolnym 2019/20:
- w szkole podstawowej wszystkie roczniki będą już realizować programy oparte o podstawę programową minister Zalewskiej;
- nie będzie klas gimnazjalnych;
- w liceach będą na trwałe cztery kolejne roczniki uczniów;
- uczniowie po gimnazjach będą jeszcze realizować dotychczasowe programy kształcenia ogólnego i przygotowywać się do zdania matury po trzech latach nauki w liceach lub czterech w technikach;
- uczniowie po szkołach podstawowych będą realizować programy kształcenia ogólnego oparte o podstawę programową minister Zalewskiej i i przygotowywać się do zdania matury po czterech latach nauki w liceach lub pięciu w technikach;
- zmienią się także wymagania maturalne dla uczniów 4-letnich liceów, 5-letnich techników i szkół branżowych II stopnia. Od licealistów wymagane będzie pokonanie progu maturalnego nie tylko z języka polskiego, matematyki i wybranego języka obcego, ale także z jednego wybranego przedmiotu dodatkowego, zdawanego na poziomie rozszerzonym. Ci, którzy w trakcie nauki w szkole zdobędą dyplom technika, uzyskają maturę bez konieczności zdawania przedmiotu dodatkowego.
|
Jacek Staniszewski, ADE Warszawa |
Nawet te bardzo podstawowe informacje prawne będą rzutować na szkolne potrzeby organizacyjne, a jest dużo więcej szczegółowych przepisów, które trzeba uwzględnić planując pracę.
|
Kamil Kostrzewa, ADE Gdańsk |
Przytaczane na konferencji przykłady blokowania przedmiotów szkolnych, aby efektywniej uczyć na przykład przedmiotów przyrodniczych, omawiane sposoby organizacji uczniom pomocy tutoringowej czy mentoringowej, czy też autorskie rozwiązania dotyczące szkolnego oceniania z pewnością warto we wspólnej dyskusji jeszcze poznać w sposób pogłębiony.
Z uwagi na zmiany prawne w wielu szkołach są obecnie wypracowywane nowe rozwiązania organizacyjne i programowe. W Instytucie Dobrej Edukacji chcemy organizować pole do dobrej współpracy i wymiany doświadczeń, staramy się być miejscem wzajemnej inspiracji.