Strony

29 czerwca 2015

Jak zostać liderem Dobrej Edukacji?

Na adres biuro@dobraedukacja.edu.pl otrzymujemy listy od zainteresowanych współpracą, zawierające pytanie: Jakie wymagania trzeba spełnić, aby utworzyć kolejną Akademię Dobrej Edukacji? Staramy się na nie odpowiadać. Każdy z naszych liderów, tworzonych obecnie Akademii, kiedyś zwrócił się z podobnym pytaniem.

Dostajemy też na ten adres różne CV, niestety często jedynie z listem: jestem zainteresowany lub zainteresowana współpracą, bez określenia, w jakim charakterze, w jakim miejscu. Wtedy czasem trudno się domyślić, gdzie ten list przekierować, jak na niego odpowiedzieć. Lista miejsc, gdzie tworzymy obecnie nasze Akademie jest dostępna na stronie Stowarzyszenia Dobra Edukacja: http://dobraedukacja.edu.pl/. Jeśli mieszkasz w pobliżu któregoś z tych miejsc, masz odpowiednie kwalifikacje oraz chcesz pomóc przedsięwzięciu w rozwoju, zgłoś się do odpowiedniego lidera, najlepiej od razu opisując, co możesz zaproponować danej Akademii, jakie są Twoje doświadczenia, zainteresowania i predyspozycje.

Tworzymy kolejne Akademie wszędzie tam, gdzie mamy zainteresowane grupy inicjatywne i liderów, którzy identyfikują sie z naszą koncepcją edukacyjną i posiadają odpowiednie kwalifikacje, aby mieć szansę sprostać wyzwaniu. Liderom dajemy wszelką organizacyjną i informacyjną pomoc. Działają na podstawie umowy wolotariackiej podpisanej z zarządem Stowarzyszenia, do czasu uruchomienia przedsięwzięcia, które może oferować zatrudnienie (zostanie znaleziony lokal, zrekrutowana odpowiednia grupa uczniów i nauczycieli).

Jeśli chcesz utworzyć Akademię Dobrej Edukacji w nowym miejscu, zapraszamy do współpracy. Zainteresowani pokierowaniem tworzeniem nowych Akademii proszeni są o napisanie do nas czegoś więcej o sobie, przesłanie swojego CV. Zaczynamy na ogół od umówienia potencjalnego lidera na spotkanie ze mną, jako prezeską Stowarzyszenia. Prowadzimy też szkolenia dla liderów oraz dla potencjalnej kadry Akademii. Ostatnie seminarium dla liderów było w styczniu: http://ide.dobraedukacja.edu.pl/2014/11/zaproszenie-na-seminarium-o-zarzadzaniu.html. Obecnie przed nami - organizowana 19-21 sierpnia 2015 roku w Gdańsku - konferencja adresowana przede wszystkim do obecnej i przyszłej kadry naszych Akademii: http://ide.dobraedukacja.edu.pl/2015/05/zapraszamy-do-gdanska-19-21-sierpnia.html. Można zacząć od zgłoszenia się na tę konferencję. Być może po konferencji łatwiej będzie sobie odpowiedzieć na kilka pytań:
  • Czy naprawdę chcesz realizować nasze założenia? 
  • Czy widzisz w swoim środowisku lub umiesz znaleźć i przekonać, do zainteresowania się ofertą Akademii, uczniów, rodziców i nauczycieli? 
Przed liderem nowej Akademii klika miesięcy pracy wolontarystycznej, zanim uda się wystartować. Mając przekonanie do Programu Dobrej Edukacji i mocną wiarę w powodzenie przedsięwzięcia, warto zaczynać tę pracę. Takie osoby serdecznie do współdziałania zapraszamy!

28 czerwca 2015

Spotkania po latach

Tydzień temu spotkałam się ze swoją maturalną klasą i naszym wychowawcą, w 40-lecie naszej matury. Było to spotkanie prywatne, ale na które przybyli prawie wszyscy. Spotykamy się co parę lat, a czym dalej od matury, tym zgłaszana jest chęć coraz częstszego spotykania się.

Wczoraj Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki UG zorganizował spotkanie swoich absolwentów. Była to pierwsza podjęta próba takiej inicjatywy. Bardzo się z niej ucieszyłam i liczę, że będą nastepne.

Chyba takie spotkania po latach - z upływem lat - są nam coraz bardziej miłe i potrzebne. Oby przed nami było ich jeszcze jak najwięcej...

9 czerwca 2015

Pozytywnie o gimnazjum

Gimnazjum od kilku lat ma za zadanie uczyć współpracy, realizowania projektów, poszerzania w ten sposób zainteresowań uczniów. W wielu gimnazjach powstaje z tego powodu sporo ciekawych działań. Jedno z gdańskich gimnazjów - Gimnazjum nr 7 - ma tradycję publicznego prezentowania przygotowanych przez uczniów klas II projektów. Jest to swojego rodzaju święto szkolne. Obserwowałam, jak wybrane prezentacje oglądają potem też uczniowie z klas I, których zachęca to do pracy za rok nad tematami jeszcze ciekawszymi i pokazywania efektów swoich projektów w sposób jak najbardziej atrakcyjny. Dalej zdjęcia z prezentacji wybranych najlepszych tegorocznych projektów, które oglądali także młodsi koledzy prezentujących. Widać było w tych prezentacjach autentyczne zafascynowanie tematem oraz wiele wcześniej wykonanej pracy poszukiwawczej i badawczej. Tematy są w tej szkole pomysłu samych uczniów, wynikają z ich ciekawości i zainteresowań.


Uczniowie prezentują projekt dotyczący tego, jak działa numer 112, na czym polega praca przyjmującego zgłoszenia, kiedy należy dzwonić pod ten numer i jak się wtedy zachować. Gościem uczniów był operator odbierający zgłoszenia, dzielący sie też swoim doświadczeniem.

Uczennice zafascynowały się tematem snu, starały się zaprezentować, co obecnie wiadomo o fazach snu, jakie rodzaje swów wyrózniamy, kiedy i dlaczego pamiętamy, co nam się śniło, czy mozemy mieć wpływ na treść naszych snów.

Uczniów zainteresowała muzyka metalowa z lat osiemdziesiątych, przygotowali bogato ilustrowane wystapienie o różnych nurtach tej musyki, historii wielu znanych zespołów. Zaprosili też do prezentacji zespół muzyczny.


7 czerwca 2015

Transformacja szkoły w stronę Dobrej Edukacji

Na adres biuro@dobraedukacja.edu.pl otrzymujemy listy nie tylko od potencjalnych liderów nowych Akademii, ale także od liderów istniejących szkół:

Bardzo zainteresował nas Program Dobrej Edukacji. Mamy pytanie. Jesteśmy dobrze postrzeganą w środowisku szkołą niepubliczną. Chcielibyśmy jednak zmienić metody i formy pracy w naszej szkole zgodnie z Waszą ideą. Czy jest to możliwe? Jak by to mogło wyglądać?

Po tego rodzaju pierwszych kontaktach, rozmawiam potem bezpośrednio z osobami zarządzającymi szkołami o wieloletniej tradycji, osiągającymi wyróżniające lokalnie wyniki. Sama 26 lat temu zakładałam jedną z pierwszych w Polsce szkół niepublicznych, do dziś znaną z dobrych rezultatów swojej pracy. Doskonale znam drogę, jaką przeszły środowiska starające się wówczas uczyć inaczej, lepiej, niż w skostniałym wtedy państwowym systemie. Dwadzieścia lat później, szkoły niepubliczne na ogół już tak bardzo nie różnią się od publicznych. Aby w wyścigu o wyniki dalej startować, potrzebny jest coraz większy wysiłek i jednocześnie nauczycielom towarzyszy coraz mniejsze poczucie sensu. Większość polskich szkół całkiem dobrze uczy różnych podstawowych umiejętności, ale chcemy dla naszych uczniów czegoś więcej, co bardzo trudno przy takiej tradycyjnej organizacji pracy zapewnić. Przyszedł czas, aby szkoły niepubliczne znowu spóbowały trochę wyjść z kolein systemu, pokazać inne możliwości.

Program Dobrej Edukacji jest odpowiedzią dla chcących inaczej zdefiniować cele swojej pracy, bliżej uczniom i ich faktycznym potrzebom rozwojowym. Jedni z jego inicjatorów, także wieloletni, bardzo dobrzy nauczyciele systemowi, Beata i Jacek Staniszewscy opisali swój bunt przeciwko różnym rankingom: http://uczymywadewawa.blogspot.com/2015/02/nie-zalezy-nam-na-rankingach.html. Tak naprawdę, w tworzonej przez nich Akademii Dobrej Edukacji po prostu widać troskę o każde dziecko, jego radość, ciekawość, rozwój, postępy. Sama także, już dość dawno temu, pisałam, że egzaminy bedą coraz mniej ważne: http://katarzynahall.natemat.pl/82279,egzaminy-beda-coraz-mniej-wazne. Trzeba uczyć różnych podstawowych, badanych na egzaminach umiejętności, ale jest dużo innych, ważniejszych rzeczy, które mogą i powinny dziać sięw szkołach, takich jak rozbudzanie uczniowskich pasji i zainteresowań, uczenie współpracy, twórczości, wrażliwości na potrzeby innych, wyobrażanie sobie swojej przyszłości. Możemy w tym wszystkim naszym uczniom pomagać.

Spotykając się kilka miesięcy temu z osobami reprezentującymi istniejące od lat, w różnych miejscach w Polsce, zainteresowane zmianami szkoły, odpowiadałam na wyżej cytowane pytanie o prawo do realizowania Programu Dobrej Edukacji, przecząco. Mieliśmy przekonanie, jako założyciele Stowarzyszenia, że możemy zgodzić się na realizowanie Programu Dobrej Edukacji tylko w szkołach prowadzonych przez Stowarzyszenie Dobra Edukacja. Tak łatwiej zapewnić pewną jednolitość programu i procedur. Jesteśmy w trakcie nieustającego tworzenia, doskonalenia koncepcji. Trudno nam było sobie wyobrazić współudział też innych podmiotów w tworzeniu tej naszej koncepcji. Mamy przekonanie, że nasz Program Dobrej Edukacji jeszcze długo nie będzie gotowym formatem, który można po prostu udostępnić, że będzie wymagał ciągłej pracy, zaangażowania, będzie dalej ewoluował, być może za kilka lat nadawał się także do wdrażania w zwykłych szkołach publicznych.

Pytania ze strony istniejących szkół niepublicznych jednak się powtarzają. Wiem, że raczej nierealne jest przekazanie wieloletniego dorobku i tradycji do prowadzenia innemu podmiotowi - naszemu Stowarzyszeniu. Przemyśleliśmy, w odpowiedzi na te pytania, jak możemy zaprosić do współtworzenia i pomóc przeprowadzić transformację szkoły w stronę Programu Dobrej Edukacji. Chcemy stworzyć taką możliwość - aby istniejąca szkoła, jej kadra, stała się częścią grupy pracującej nad rozwojem Programu Dobrej Edukacji, jeśli oczywiście taka jest jej wola.

Wyobrażamy sobie to jako cykl najprawdopodobniej czteroletni - najpierw przynajmniej rok przygotowawczy, a potem stopniowe włączanie w Program Dobrej Edukacji kolejnych uczniów i nauczycieli. Istniejąca szkoła ma konkretne zobowiązania wobec swoich klientów - uczniów i rodziców. Zmiana musi być przygotowana z należytą starannością i ostrożnością, poprzedzona odpowiednim przygotowaniem nauczycieli, przekonaniem rodziców, ma poszerzyć grupę zainteresowanych ofertą edukacyjną szkoły w przyszłości. Opisaliśmy, jak wyobrażamy sobie plan takiej transformacji: http://ide.dobraedukacja.edu.pl/p/instytut-dla-akademii.html.

Na początek, zapraszamy przedstawicieli zainteresowanych szkół do udziału w sierpniowej konferencji: http://ide.dobraedukacja.edu.pl/2015/05/zapraszamy-do-gdanska-19-21-sierpnia.html. Chętnie spotkam się tam z liderami szkół, zainteresowanymi dalszą współpracą.

5 czerwca 2015

Jak zostać liderem Dobrej Edukacji?

Na adres biuro@dobraedukacja.edu.pl otrzymujemy listy od zainteresowanych współpracą, zawierające pytanie: Jakie wymagania trzeba spełnić, aby utworzyć kolejną Akademię Dobrej Edukacji? Staramy się na nie odpowiadać. Każdy z naszych liderów, tworzonych obecnie Akademii, kiedyś zwrócił się z podobnym pytaniem.

Dostajemy też na ten adres różne CV, niestety często jedynie z listem: jestem zainteresowany lub zainteresowana współpracą, bez określenia, w jakim charakterze, w jakim miejscu. Wtedy czasem trudno się domyślić, gdzie ten list przekierować, jak na niego odpowiedzieć. Lista miejsc, gdzie tworzymy obecnie nasze Akademie jest dostępna na stronie Instytutu Dobrej Edukacji: http://ide.dobraedukacja.edu.pl/p/punkty-konsultacyjne.html. Jeśli mieszkasz w pobliżu któregoś z tych miejsc, masz odpowiednie kwalifikacje oraz chcesz pomóc przedsięwzięciu w rozwoju, zgłoś się do odpowiedniego lidera, najlepiej od razu opisując, co możesz zaproponować danej Akademii, jakie są Twoje doświadczenia, zainteresowania i predyspozycje.

Tworzymy kolejne Akademie wszędzie tam, gdzie mamy zainteresowane grupy inicjatywne i liderów, którzy identyfikują sie z naszą koncepcją edukacyjną i posiadają odpowiednie kwalifikacje, aby mieć szansę sprostać wyzwaniu. Liderom dajemy wszelką organizacyjną i informacyjną pomoc. Działają na podstawie umowy wolotariackiej podpisanej z zarządem Stowarzyszenia, do czasu uruchomienia przedsięwzięcia, które może oferować zatrudnienie (zostanie znaleziony lokal, zrekrutowana odpowiednia grupa uczniów i nauczycieli).

Jeśli chcesz utworzyć Akademię Dobrej Edukacji w nowym miejscu, zapraszamy do współpracy. Zainteresowani pokierowaniem tworzeniem nowych Akademii proszeni są o napisanie do nas czegoś więcej o sobie, przesłanie swojego CV. Zaczynamy na ogół od umówienia potencjalnego lidera na spotkanie ze mną, jako prezeską Stowarzyszenia. Prowadzimy też szkolenia dla liderów oraz dla potencjalnej kadry Akademii. Ostatnie seminarium dla liderów było w styczniu: http://ide.dobraedukacja.edu.pl/2014/11/zaproszenie-na-seminarium-o-zarzadzaniu.html. Obecnie przed nami konferencja adresowana przede wszystkim do obecnej i przyszłej kadry naszych Akademii: http://ide.dobraedukacja.edu.pl/2015/05/zapraszamy-do-gdanska-19-21-sierpnia.html. Można zacząć od zgłoszenia się na tę konferencję. Być może po konferencji łatwiej będzie sobie odpowiedzieć na kilka pytań:
  • Czy naprawdę chcesz realizować nasze założenia? 
  • Czy widzisz w swoim środowisku lub umiesz znaleźć i przekonać, do zainteresowania się ofertą Akademii, uczniów, rodziców i nauczycieli? 
Przed liderem nowej Akademii klika miesięcy pracy wolontarystycznej, zanim uda się wystartować. Mając przekonanie do Programu Dobrej Edukacji i mocną wiarę w powodzenie przedsięwzięcia, warto zaczynać tę pracę. Takie osoby serdecznie do współdziałania zapraszamy!